Wanneer Computing Got Personal, book review: Een Britse kijk op desktop PC geschiedenis

In 1990, toen ik voor het eerst begon te schrijven voor de Britse computer magazines, had het Verenigd Koninkrijk pas onlangs een vernieuwer in personal computers (denk aan de Sinclair ZX-serie en Acorn BBC Micro) geweest. Zelfs in de jaren 1990, de Britse fabrikanten zoals ICL, Elonex, Viglen, abrikoos, Acorn, Research Machines (RM), Sinclair en Amstrad vormden een belangrijk deel van de pc-markt.

Generatiekloof

Windows 10, Microsoft’s Surface all-in-one PC zei aan de kop van oktober hardware te lanceren; mobiliteit; Razer verfrist Blade, Blade Stealth laptops met Intel Kaby Lake CPU, Nvidia Pascal graphics, hardware, Lenovo beefs up PC aanbod met 2-in-1 tablet Yoga Book, Yoga 910 converteerbare laptop, Windows 10, Microsoft’s Windows 10 ‘Redstone 2’ toets te bouwen 14.915 nu beschikbaar voor pC’s, telefoons

Sommige van die bedrijven (Elonex, Viglen, RM) hebben overleefd door het veranderen van business modellen, sommige zijn een schaduw van hun vroegere selves (Sinclair), en sommigen heb gekocht (Abrikoos door Mitsubishi, ICL door Fujitsu). Eikel gingen in twee richtingen: het bedrijf dat vervaardigd computers werd een dochteronderneming van Olivetti, terwijl de processor architectuur ontwerp operatie werd afgesplitst in een aparte vennootschap – ARM, wiens chips macht vandaag smartphones door de miljard.

Matt Nicholson, die de inmiddels ter ziele Wat Micro bewerkt? 1983-1986 en was een vroege werknemer bij Future Publishing, was in een positie om dit alles uit de eerste hand te observeren. Nu, het trotseren van de 1978-9 voorspelling door computerwetenschapper Christopher Evans in boek en ITV-programma dat het gedrukte woord dood zou zijn door de vroege jaren 1990, Nicholson heeft schriftelijk Tijdstip Computing Got Personal, een geschiedenis van de desktop computer uit de jaren 1970 tot ergens rond 2009, met de Britse onderdelen links in.

Een probleem met het schrijven van een boek als dit is dat de technologie heeft zo veel en zo snel dat een behoorlijk aantal van de huidige 30-jarigen zal niet zelfs een aantal van de termen te herkennen veranderd. Wat zijn deze ‘kleppen’, waarvan Nicholson schrijft in het begin? Of de 5,25-inch ‘floppy disk’ waarvan de grootte werd bepaald door die van een servetje? En “OS / 2 ‘?

Het is onvermijdelijk dat een aantal dode uiteinden zijn weggelaten, zoals Radio Shack de TRS-80 machines, die zeer populair in de VS, maar schijnbaar onbelangrijke in het Verenigd Koninkrijk waren. (Het is eerlijk genoeg om te vertrekken uit de Tandy 100, omdat het niet echt tellen als een desktop machine; een vroege lichtgewicht tekstverwerker met ingebouwd modem, het was zo populair onder journalisten dat er tien jaar nadat het werd stopgezet Britse nieuws bureaus nog steeds verwezen naar de ‘Tandy wachtrij’ van de inkomende kopie.)

Dit boek wordt gedomineerd door de strijd tussen Microsoft en Apple. Beide bedrijven dateren uit begindagen personal computing en beiden hebben moeten overleven concurreren met elkaar en met golven van nieuwe technologie├źn.

Hewlett-Packard, de traditionele startpunt voor zoveel geschiedenis van Silicon Valley, maakt nauwelijks een verschijning. True, heeft zij niet in de pc-business totdat het overgenomen door Compaq, maar HP heeft een lange geschiedenis van de productie werkstations, net als andere invloedrijke hoewel inmiddels ter ziele gegane bedrijven zoals Silicon Graphics. Steve Jobs post-Apple-venture, NeXT, betreedt het podium links, maar dan Nicholson bocht weg in een discussie over Jobs ‘terugkeer naar Apple zonder ooit vrij te merken dat NeXT besturingssysteem werd de basis voor Mac OS X. ongetwijfeld iedereen die dit boek leest zal een favoriet vroege computer waarvan weglating lijkt het schitteren.

Over het algemeen, zoals Nicholson zelf schrijft, is dit boek wordt gedomineerd door de strijd tussen Microsoft en Apple. Beide bedrijven dateren uit begindagen personal computing en beiden hebben moeten overleven concurreren met elkaar en met golven van nieuwe technologie├źn. De belangrijkste hiervan zijn natuurlijk, open-source software, internet en het web, die de keuze van het besturingssysteem minder belangrijk gemaakt. Dit laatste deel van het verhaal wordt beter verteld door Charles Arthur’s Digital Wars, die begint in 1998 en documenten hoe Microsoft gestaag verloren internet naar Apple en Google. Toch, ondanks de dalende pc-verkoop, Nicholson gelooft dat de desktop heeft nog een toekomst.

Microsoft’s Surface all-in-one PC zei aan de kop van oktober hardware te lanceren

Razer Blade verfrist, Blade Stealth laptops met Intel Kaby Lake CPU, Nvidia Pascal graphics

Lenovo beefs up PC aanbod met 2-in-1 tablet Yoga Book, Yoga 910 convertible laptop